de zomer van ’45 | bram van erkel | ncrv | 1991

De zomer van ’45 speelde op drie plekken: het naoorlogse Nederland, een Canadees stadje aan de voet van de Rocky Mountains en het schip waarmee de emigrees aankomen in Canada. Hieronder de schets voor een gebombardeerd Nederlands stadje. We kozen hiervoor een bestaande straat in het autentiek ogend stadje Poortvliet. En dan bij iedereen aanbellen; “mogen we misschien…” Gelukkig werken de meeste mensen (en gemeentes) wel mee aan zo’n mooie productie. En de verwoeste huizen, of delen daarvan, waren uiteraard ‘nieuw’ gebouwde constructies.

 

Het Canadese stadje lag volgens het scenario aan de voet van de Rocky Mountains, na dagenlang in de auto, vonden we de geschikte plek in Twin Butte. Het zou een uitdaging gaan worden, er was een scene waarin een windmolen neerstortte en in dit stadje werden scenes gedraaid werden die in twee verschillende tijden speelden. Het was dus opletten geblazen met de volgorde van opnames in deze set. Bijna ging het mis! Door de sterk georganiseerde filmvakbonden moesten we met een Canadese ploeg werken die zich bovendien strikt aan alle voorschriften hielden. Dat was uiteraard ook uitermate kostbaar. Dus berreidde ik van te voren alles tot in de puntjes voor met werktekeningen en een prachtige maquette. Die moest vanwege het vervoer tegen een stootje kunnen en was dus van hout (ipv karton) en staat nog steeds als een huis. Dan was het weer nog een extra complicerendefacor; het vroor zo hard dat de verf gewoon weer van de muren brokkelde.

Een andere lokatie waar ik veel werk aan heb gehad, maar die helaas niet zo uitvoerig in beeld was (zo gaat dat soms, het lot van de decorontwerper!), was de kade en het schip waarmee de vrouwen in Halifax, Canada aankomen. Hiervoor werd dus een compleet half schip nagebouwd aan een bestaande kade in de haven van Halifax. Blader voorzal ook door de gedigitaliseerde fotoboeken voor meer ‘achter-de-schermen’ foto’s.